راهنمای رسانه انتقال پیام

رسانه های انتقال پیام راهنمای رسانه انتقال پیام

 راهنمای تدوین رسانه های انتقال پیام

1. بروشور
2. پادکست
3. پوستر
4. فیلم کوتاه

 

1. بروشور


برگه هایی است که حاوی اطلاعات کلی و جزیی در خصوص فعالیت تجاری یا علمی می باشد. معمولا با یک یا
چند خط تا از هم جدا میشوند. بروشورها میتوانند دو لت، سه لت یا چند لت باشند. سایزهای مختلفی
میتوانند داشته باشند. ویژگی بروشور یا همون لیفلت این است که میتواند اطلاعات زیادی رو در فضای کمی
جای دهد و به همین دلیل میتواند ابزاری برای انتقال اطلاعات علمی به عموم مردم و رسانه ها باشد.
به دلیل محدودیت زمانی مردم برای دسترسی به اطلاعات علمی بیشتر به سراغ شبکه های اجتماعی می روند اما
برو شور یکی از روش های ا ست که در کوتاهترین زمان ، میتواند بیننده را با جزئیات کار شما آ شنا کند. اگر
میخواهید مختصر و مفید خدمات و نتایج تحقیقات خود را در عین سادگی در زیباترین شکل ممکن به
مخاطبین معرفی کنید بروشور یکی از راه های اصلی میتواند باشد.
نحوه تدوین بروشور
1. آرم دانشگاه در صفحه اول بروشور باشد.
2. عنوان کار و نام همکاران پژوهش ذکر گردد .
3. مخاطبین طرح مشخص شود و گروه هدف چه کسانی هستند.
4. خبر پژوهش مطابق آیین نامه مندرج در وب سایت تهیه گردد.
5. پیام پژوهش مطابق پیام بارگذاری شده در سامانه سمات بوده و درخصوص نتایج توضیح بیشتر باشد.
6. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید.
7. برای ارتباط بیشتر ایمیل همکاران یا مجری اصلی در صفحه انتهایی بروشور آورده شود.
8. ساده فکر کنید.
9. خلاق باشید.
10 . در حفظ اصل محتوا کوشا باشید.
11 . تا حد امکان از کلماتی که توصیه شونده هستند استفاده نکنید.
12 . در طراحی بروشور نو آوری به خرج دهید.
13 . بروشورهای کوچک طراحی کنید.
نکته : در تدوین بروشور مخاطب را در نظر بگیرید، لازم به ذکر است تمام محتوای تولید شده
توسط شما به وزارت متبوع ارسال خواهد شد.
نرم افزارهای تدوین بروشور

  • طراحی بروشور درنرم افزار ادوب ایندیزاین سیسی  (Adobe In Design CC) 
  •  طراحی بروشور درمایکروسافت پابلیشر (Microsoft Publisher)
  • طراحی بروشور در Nilesh Jain.
  • طراحی بروشور در Apps You Love.
  • طراحی بروشور در Invoice Automation.
  • طراحی بروشور در CA Apps.
  • طراحی بروشور در Brochure Maker.
  • طراحی بروشور در Canva.
  • طراحی بروشور در Adobe Spark Post.
  • طراحی بروشور درفتوشاپ

 

2. پادکست


پادکست به عنوان یکی از روش های انتقال پیام انتخاب شده است.
با توجه به سهولت تهیه محتوا و دسترسی به آن و همچنین به عنوان یک رسانه شنیداری دارای قدرت نفوذ
بالایی می باشد. معمولاً دستگاههایی که میتوان پادپخشها را روی آنها شنید، همان دستگاههای پخش
موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل هستند. در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر
به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود، در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن،
شنیدن محدوده خاص از محتوا و سووایر کنترلها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد
میتواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.
تهیه پادکست
1. ابتدا خود را معرفی کرده و بگویید از کدام دانشگاه هستید.
2. عنوان طرح/ پایان نامه را بیان کنید.
3. نام همکاران طرح را بیان کنید.
4. گروه مخاطب را مشخص کنید.
5. خبر پژوهش را اعلام نمائید.
6. پیام پژوهش را با توجه به گروه مخاطب بیان کنید.
7. از ارائه روش کار پرهیز کنید.
8. نتایج تحقیق را بیشتر شرح داده و پیشنهاد برای کاربرد نتایج را اعلام بفرمائید.

 نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارد که به راحتی می توانید محتوا تولید نمائید.

9.زمان تدوین پادکست و فیلم کوتاه حداکثر 5 تا 7 دقیقه باشد.

نرم افزارهای تهیه پادکست:

  • Adobe Audition
  • Sound Forge
  • Spreaker Studio
  • Anchor
  • Podomatic Podcast Recorder
  • Podbean

شما میتوانید برای ضبط صدا از استودیو و یا دستگاه های ضبط صدا استفاده کنید.


3. پوستر


(Poster) واژهای انگلیسی میباشد و در فارسی اعلان نامگذاری شده است. پوستر را معمولا برای دادن 
اطلاعات در مورد موضوعات مختلفی استفاده می کنند که این اطلاعات باید جامع و محدود باشد. به طوری که
در یک صفحه با ابعادی که از پیش مشخص شده است بتوانند این اطلاعات را به خوبی جمع آوری و به مخاطب
منتقل کنند.
ابعاد پو ستر باید به صورتی با شد که از فا صله دور هم دیده شود و برای مخاطب قابل تشخیص باشد. معمولا
پو سترها به منظور استفاده روی دیوارها تهیه می گردند و دقیقا به همین دلیل در سایزهای بزرگ و معمولا به
صورت عمودی طراحی می شوند تا باعث جلب توجه بیشتر باشند و بتوانند اطلاعات لازم را منتقل کنند. معمولا
پوستر ها کاربرد مشابهی در زمینه های متفاوت دارند ولی به طور کلی جلب توجه افرادی که در حال گذر از یک
خیابان یا مکان عمومی هستند از اولویت های کاربردی پوستر است. پوستر در غالب رنگ ها و واژه های کوتاه
میتواند پیام خود را به عنوان یک واقعیت با تبلیغ به مخاطب برساند.
پوستر آموزشی
پوسترهای آموزشی برای بیشتر دیده شدن عملیات تحقیقاتی در مورد یک موضوع خاص مورد استفاده قرار
میگیرند. این نوع پوسترها بیشتر در محیط های آموزشی کاربرد دارند. مثل دانشگاه ها یا پژوهشکده ها. تفاوت
اصلی پوسترهای آموزشی با پوسترهای دیگر این است که در تمام انواع دیگر پوستر اصول زیبایی شناسی و رنگها
و فونت ها بسیار مورد توجه و در واقع سرنوشت ساز هستند. اما در پوسترهای آموزشی تنها یک نسخه خلاصه
شده از تحقیقات میباشد که تمام فرایند علمی تحقیقات را نشان میدهد.
نرم افزارهای تدوین پوستر:

  • Compare Piktochart
  • Canva
  • Adobe Spark
  • Adobe Illustrator
  • Adobe Creative Cloud Express
  •    فتوشاپ

برای تهیه پوستر نیز میتوانید از تصاویری استفاده کنید که گویای محتوای طرح تحقیقاتی شما میباشد. لذا
میتوانید از کسانی که با نرم افزارهای تدوین پوستر آشنایی دارند کمک بگیرید.


4. فیلم کوتاه


به گروهی از فیلم ها آثار هنری گفته می شود که نسبت به فیلم بلند، همزمان بسیار کمتری دارد و هم با بودجه
بسیار پایین و تجهیزات کم ساخته میشود.
در تهیه فیلم شما می توانید اسلاید تهیه نمائید و روی اسلاید صداگذاری کنید و طرح خود را با توجه به گروه
مخاطب شرح دهید.
یا می توانید از خودتان فیلم بگیرید یا از کسی بخواهید به شما در تهیه فیلم کمک کند و خودتان صحنه را
مدیریت کنید.
ابزارهای تدوین فیلم کوتاه

  •  کامتازیا(Camtasia)
  • استوری لاین (Storyline)
  •  افتر افکت (Adobe After Effects)
  •  آدوب فلش (Adobe Flash Professional)


نکاتی که در تدوین کلیه رسانه ها باید مد نظر قرار گیرد:
1. حجم فایل شما کمتر از 15 مگ باشد.
2. زمان تدوین پادکست و فیلم کوتاه حداکثر 5 تا 7 دقیقه باشد.
3. رعایت اصول انتقال پیام به گروه مخاطب ضروری است.
4. با لحن مناسب و رسمی صحبت نمائید.
5. فایل خود را مجدد بازبینی نمایید و سپس برای واحد ترجمان دانش ارسال نمائید.
6. ابتدا خود را معرفی نموده و عنوان طرح را بازگو نمائید.
7. در تمامی رسانه ها گروه مخاطب باید عنوان گردد.
7. عنوان خبر مطابق با آیین نامه مندرج در وب سایت اداره ترجمان بوده و از ذکر مجدد عنوان طرح به عنوان
خبر جدا خودداری نمائید.
8. در ارائه پیام پژوهش خود ضرورت و اهمیت طرح را بیان نمائید و نتایج کار خود را بیشتر توضیح شرح دهید.
9. از ذکر روش کار خودداری کنید:درصورتی روش کار را بیان کنید که حس میکنید ذکر نکردن روش کار
باعث میشود پیام پژوهش ناقص باشد.
9. لازم به ذکر است پیام پژوهش و همچنین رسانه تولید شده زیر نظر استاد راهنما و یا داور بایستی تدوین
گردد.